کد مطلب:303564 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:153

جهیزیه حضرت زهرا
باری كابین دختر پیغمبر چهارصد درهم یا پانصد درهم هرچه بود همین بود و با این سادگی عقد واقع شد و این پیوند مقدس برقرار گردید پیوندی كه خدا و رسولش از آن راضی و خشنود شدند خشنودی رسول خدا را می توان از این حدیث شریف فهمید كه بعد از آن عروسی بسیار مقدس فرمود: مرحبا ببحرین یلتقیان و نجمین یقترنان. خوشا حال دو دریای ژرف كه به هم پیوستند و دو ستاره پر فروغ كه به هم نزدیك شدند ناسخ التواریخ ج 64/1 پس از نقل این حدیث شریف نبوی می نویسد: رسول خدا (ص) با این كلمات تفسیر فرمودند این آیه مباركه را: مرج البحرین یلتقیان. الرحمن / 19 روان ساخت دو دریا را كه به هم برسند. و در حقیقت بیان فرمودند كه این دو دریا یكی دریای وجود با عظمت علی علیه السلام و دریای دیگر، بحر مواج وجود فاطمه علیهالسلام است. و در آیه 22 همین سوره مباركه الرحمن می خوانیم: یخرج منهما اللؤلؤ و المرجان. بیرون می آید از آن دو لؤلؤ و مرجان، آری لؤلؤ امام حسن علیه السلام و مرجان حضرت سیدالشهداء علیه السلام است كه این دو فرزند گرانمایه دو سید جوانان اهل بهشت و دو امام معصوم و از نسل حضرت سیدالشهدا همه امامان معصوم شیعه یكی از پس دیگری پرچمدار هدایت انسانها شدند كه آخرینشان حضرت مهدی امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف است كه در پس پرده غیبت قرار دارد تا آن روزی كه اراده حضرت حق تعلق بگیرد و ظهور نماید و جهان را پر از عدل و داد كند بعد از آن كه پر از ظلم و جور شده باشد و ما شیعیان آن حضرت انشاءالله با مبارزات همه جانبه خود علیه منكرات و مفاسد زمینه را برای ظهور آن جناب فراهم خواهیم كرد تا به حول و قوه الهی زمان ظهورش شرمسار نباشیم. آری سخن در مورد جهیزیه حضرت زهرا سلام الله علیها بود.

قبلاً ذكر شد كه با توافق هم زره را به فروش رسانده و بهای آن را نزد پیامبر (ص) آوردند رسول خدا (ص) بی آن كه آن را بشمارد اندكی از آن پول را به بلال داد و فرمود با این پول برای دخترم بوی خوش بخر و بقیه پول را به ابوبكر داد و فرمود با این پول آنچه را دخترم بدان نیازمند است آماده ساز.

عمار یاسر و چند تن از یاران خود را با ابوبكر همراه كرد تا با صلاح او جهاز فاطمه (س)را آماده سازند فهرستی كه مرحوم شیخ طوسی برای جهیزیه زهرا علیهاسلام نوشته چنین است:

پیراهنی به بهای هفت درهم چادری به بهای چهار درهم قطیفه مشكی بافت خیبر تخت خوابی بافته شده از برگ خرما.

دو گستردنی (تشك) كه روپوش آنها از كتان بود كه یكی دیگر را از لیف خرما و دیگری را از پشم گوسفند پر كرده بودند

چهار بالش از چرم طائف كه از اذخر یعنی گیاه مكی یا گیاه بوریا پر شده بود پرده ای از پشم، یك تخته بوریای بافت هجر (گویا مقصود از این هجر، مركز بحرین است و نیز هجر دهی بوده نزدیك مدینه) یك عدد آسیای دستی، لگنی از مس، مشكی از چرم، قدحی چوبین، كاسه ای بزرگ برای دوشیدن شیر، مشكی برای آب یك عدد آفتابه، یك عدد سبوی سبز، و چند كوزه گلی [1] .

چون جهاز را به نزد رسول خدا آوردند آنها را بررسی كرد آنگاه فرمود:

خدا به اهل بیت بركت عطا فرماید.


فاطمه عصمت كل كنز خفی ازلی

فاطمه عالمه بر هر چه خفی بود و جلی


فاطمه روح نبی همسر و همتای ولی

فاطمه عالیه ای گرنبدی زوج علی


فرد و بی مثل بداو همچو خدای متعال

كاف و نون را تو بدان از كرم فاطمه بود


نون از حرف نخست از نعم فاطمه بود

گل آدم زتراب قدم فاطمه بود


نفحه روح، در آدم زدم فاطمه بود

ورنه آدم شدنش تا به ابد بود محال


تاریخ دقیق عروسی حضرت زهرا و علی علیهماالسلام مشهورترین روایتی كه مورد اتفاق است اول ذی الحجه سال دوم هجری است و زفاف حضرت زهراعلیهاسلام در شب پنجشنبه 21 محرم سال سوم هجری واقع شده است و علمای امامیه اتفاق دارند كه جبرئیل و میكائیل از جانب خداوند تعالی فاطمه را از رسول خدا (ص) برای علی علیه السلام خواستگاری كردند و پیغمبر خطبه را خواند و فرشتگان شاهد این عقد بودند، و مهریه فاطمه پانصد درهم بود.


[1] زندگاني فاطمه زهرا (س)،تاليف دكتر سيد جعفر شهيدي نقل از امالي شيخ طوسي ج 39/1.